Ställ din fråga om sommarjobb, lön, anställningsvillkor mm

Har du en fråga? Det finns inga dumma frågor! Vi på Sommarjobb.me svarar på alla frågor kring jobb. Tveka inte att skriva en kommentar nedan. Alla frågor vi får publicerar vi och besvarar på denna sidan.

Ställ din fråga om sommarjobb

Ställ din fråga till oss i kommentarsfältet nedan!

Exempel på frågor du kan ställa:

Hur hittar jag ett sommarjobb?

Vad har ni för tips för att få ett sommarjobb?

När ska man söka sommarjobb?

Vad är det för skillnad mellan feriejobb och sommarjobb?

Vad gör facket?

Behöver jag ett anställningsavtal?

Hur löneförhandlar man?

Vad bör jag ha i lön?

Vad tjänar man när man sommarjobbar i kommunen?

Jobbar jag för mycket?

Vad ska jag göra om mina arbetskollegor är otrevliga?

Hur många timmar får jag arbeta per dag?

Hur mycket tjänar man på sommarjobb?

Vad är minimilön för ett feriejobb?

Vad är CV?

Hur gör jag ett snyggt CV?

Vad ska ett CV för sommarjobb innehålla?

Kan ni tipsa om färdiga CV-mallar?

Vilket fackförbund tillhör jag?

Hur skriver jag ett personligt brev?

Vad bör jag ha i månadslön enligt Handels?

Hur söker man jobb hos Arbetsförmedlingen?

Hur hittar man jobb i Platsbanken?

Hur mycket får jag i lön som butiksbiträde?

Hur skriver man ett personligt brev till sommarjobb?

Hur mycket lön ska jag ha?

Vad innebär ungdomslön?

Hur mycket tjänar man om man är 13 år, 14 år, 17 år, 18 år, 19 år?

Vad betyder det om jag får mer arbetslivserfarenhet?

Erbjuder Stockholms Stad feriejobb?

Hur ser IF Metalls löneavtal ut?

Finns det något OB-tillägg på min arbetsplats?

Vad tjänar man på MC Donalds, COOP, ICA?

Får jag semesterersättning?

Får jag en timlön eller månadslön?

När betalas min lön ut?

Bara fråga på!

Fråga och få svar på frågor om sommarjobb

Svar på vanliga frågor:

Var kan jag hitta sommarjobb?

Vi har listat massor av sommarjobb 2024 där du kan se om du hittar något som är intressant för dig. Vi har även listat vad som gäller för i 30 kommuner för att få kommunala sommarjobb.

Jag är 13/14/15 år, finns det några sommarjobb för mig?

Vi har sammanställt vad det finns för jobb beroende på hur gammal du är.

Är du äldre kan du oftast söka de kommunala sommarjobben men vi har även sammanställt åldersspecifika jobb och jobb för studenter.

199 kommentarer på “Ställ din fråga om sommarjobb, lön, anställningsvillkor mm

    • Hej, finns inga riktlinjer, utan det är upp till dig själv att komma överrens om en rimlig lön. Mellan 30-80 kronor är rimligt beroende på arbetets art.

    • Hejsan! Min fråga är om man kan få sommarjobb inom äldreomsorgen om man går på andra året på vård och omsorgsprogrammet om man fyller 18 år i juli. Frågan är ställd för att jag har hört att man inte kan få sommarjobb inom äldreomsorgen förens man är 18 år pga pandemin. Sommarlovet varar mellan juni och augusti, och jag fyller år i juli. Kan man sommarjobba då eller inte?

      • Hej Sonja,

        vissa kommuner, tex Stockholm har valt att inte tillåta sommarjobbare under 18 år i äldreomsorgen. Men att det skulle vara så i hela landet har jag inte hört något om. Så börja med att kolla hur det ser ut i din kommun.

    • Hej! Jag är 16 år gammal och ska sommarjobba i 8 veckor varav mitt sommarlov är 9 veckor. är detta okej?

    • Ring kommunens växel och fråga om det finns några kommunala sommarjobb! Prova också att söka egna jobb. Gå ut och presentera dig i butiker och liknande – har du tur kan någon erbjuda dig ett jobb.

    • Hej. Vi ska flytta till Örebro så dottern blir inte folkbokförd förrän 1 juni. Kan hon söka jobb ändå?
      Mvh Maria

  1. Jag är 17 år och jag ska jobba på ett cafe på kvällar mellan 15-21 och på helger, får jag något ob-tillägg? I så fall hur mycket och för vilka dagar?
    Sen undrar jag om det finns några regler om hur mycket man får jobba i kombination med gymnasiestuderande eller om det är upp till en själv att bestämma?

    • Hej Isabelle,
      om du får OB-tillägg står det i ditt anställningsavtal. Mindre företag har oftast inte kollektivavtal och det är därför upp till personalen att själva förhandla till sig lön och eventuellt OB-tillägg. Som målsättning bör du ha att få OB-tillägg enligt hotell & restaurangfacket Lördag, kl. 16.00 – 06.00 21:00 kr och Söndag, kl. 06.00 – 06.00 21:00 kr extra per timme. Timlönen bör vara 76,50 kr eller högre.

      Eftersom det inte är skolplikt i gymnasiet kan du jobba hur mycket du vill – men det är såklart klokt att fokusera på skolan! 🙂

    • Hej!

      Jag kommer att tjäna ca 25000kr på Sommarjobb, behöver jag betala ca 34% på hela beloppet?

      Ni har i ert exempel gjort denna liknelse ”Det är förmånligt för dig att tjäna över 18 739 trots att du börjar betala skatt. Anledningen är att det då görs avsättning till din pension. Tjänar du till exempel 20 000 kronor kommer du att få betala cirka 2000 kronor i skatt, men samtidigt görs det en avsättning för din allmänna pension (inkomst- och premiepension) på 3400 kronor. Du får mer i pensionsavsättning än du betalar i skatt enda upp till årliga inkomster på cirka 180 000 kronor.”

      Det är ju bara 10 % i skatt?

      Hur ska jag tänka? Har läst att jag ska göra skattejämkning.

      Tusen tack i förhand!

      Med vänlig hälsning,
      Nellie

      • Hej Nellie,

        kolla in vad vi skrivit här: ”Hur mycket ska jag betala i skatt?” och kolla sista länken där som innehåller en broschyr med fler exempel och diagram.
        När du kommer över beloppet där du ska börja betala skatt (19 670 kr 2019), så betalar du direkt 1300 kr, även om du bara tjänar 19 671 kronor. De 1300 kronor går till din pension. För varje krona mer än 19 670 kr betalar du sedan utöver de 1300 kr cirka 30 % skatt på.

        Du bör göra skattejämkning. Det är en lapp du fyller i och lämnar till din arbetsgivare. På lappen uppskattar du hur mycket du kommer att tjäna under 2019 och din arbetsgivare drar sedan skatt baserat på det. Om du inte skattejämkar dras full skatt från första kronan. Betalar du för mycket skatt får du tillbaka det i samband med skatteåterbäringen (som betalas ut sommaren 2020).

    • Givetvis Josef! Till exempel Svensk Direktreklam söker ungdomar från 13-år för reklamutdelning. Hoppas du får napp och hittar ett extrajobb!

      • Hej! Min 16-åriga son har fått sommarjobb på en resturang. Han har inte skrivit på något avtal, men har fått ett schema med dagar att jobba. Problemet är att restaurangen bokar av med kort varsel om de inte har tillräckligt med bokningar. Ibland skickas han även hem tidigare än vad som var schemalagt om det inte finns gäster, och får då inte betalt för den tid han skulle jobbat. Är det ok att göra så? Känns tråkigt när han sätter av tid, och så blir han avbokad eller hemskickad.

  2. Hey allihopa!

    Jag undrar om när ska man få lönen om man jobbar en del i juni och en del i juli. Kommer första lönen i juni eller får man allt på en gång på slutet av augusti?

    • Hej,

      är du timanställd får du normalt lönen utbetald månaden efter. Det vill säga lönen du tjänar i juni betalas ut den 25:e juli och lönen du tjänar i juli betalas ut 25:e augusti.

    • Hej Tina,

      olika sommarjobb är olika långa. Generellt sammanfaller sommarjobb med skolan sommarledighet – mitten av juni till mitten av augusti.

    • Hej Colin,

      du kommer tjäna cirka 78 kronor i timmen. Jobbar du på kvällar och helger tillkommer OB.

  3. Hej! Jag kommer att jobba andra året i rad på samma arbetsplats. Redan innan jag började där hade jag mycket erfarenhet inom yrket/branschen (receptionist/turism). Sen förra sommaren har jag tagit en kandidatexamen som är högst relevant för arbetsplatsen. Dessutom har jag förbättrat mina sen tidigare goda tyskakunskaper, vilket är en viktig skill i jobbet. Första året jag jobbade där lyckades jag förhandla upp lönen något högre än vad de först erbjöd, men fick ändå gå ned lite jämfört med tidigare liknande jobb (landsbygden, så jag var angelägen om att få jobbet pga få arbetstillfällen). Vad är normalt att tjäna i timmen på ett sånt här arbete? Hur stor ökning är rimlig från år till år? (I år: Ingen upplärning, ny examen, språkkunskaper osv).

    • Hej Sanna,

      din fråga om vad som är normalt att tjäna i timmen på ett sånt här arbete är mycket svårt att svara på. När det gäller kvalificerade jobb som kräver lång utbildning och min individuell lönesättning är det bäst att kolla på lönestatistik för de med samma utbildning som du och inom den bransch du befinner dig i. Beroende på vilken examen du har, så hade jag tagit kontakt med den intresseorganisation/fackförbund som representerar dig och be dem om lönestatistik. Då kan du se om din lön är rimlig eller ej.

      Löneökningen i Sverige är offentliga siffror. På SCBs hemsida kan du se statistik för just din bransch. 2-3 % årlig löneökning kan vara en generell fingervisning.

  4. Hej!
    Jag sommarjobbar i en byggvaruhus/medlemsförening lantbruk med att fronta, packa upp varor och hjälpa kunder i butiken. Jag trodde jag skulle få lön enligt handelsavtalet men får nu veta att jag får efter tjänstemannaförbundet. Jag fyller 18 år denna månaden. Jag ska få 83 kr fram till jag är 18 och sen 85 kr. Jag är väldigt besviken och ifrågasätter ifall dom kan göra så? Jag anser att jag bör få enligt handelsavtalet. I företaget finns både anställda med lön enligt handels och andra kontorspersonal som får enligt tjänstemannaförbundet. Vad är rätt? Och vad gör jag?

    • Hej Yannick,

      som 12åring får man tyvärr bara göra enklare sysslor som att hjälpa till där hemma osv. Du kan säkert komma på sätt att tjäna pengar, men tyvärr kan du inte bli anställd av någon för ett sommarjobb då du är för ung.

  5. Hej
    Företaget som jag skall sommarjobba på tillhör IF Metall, jag är 16 år i november. Mina arbetsuppgifter blir att sitta i Receptionen, svara i telefonväxeln, sortera post och dela ut post och allmänna lättare arbetsuppgifter, detta ska jag göra i två veckor plus påsklovet. Totalt 3 veckor.

    • Hej Anna!

      Kul att höra att du fått ett sommarjobb – grattis! Bra att du redan verkar insatt i arbetsguppgifter. Hade du någon fråga också?

  6. Hej jag är 15 år gammal och söker sommarjobb fast jag vet inte riktigt hur man gör
    När man ska söka. Jag har aldrig haft någon jobb för och jag önskar att ni kan hjälpa mig med att hitta sommarjobb.

    • Hej Esmeralda,

      visst kan vi hjälpa dig med det – men det är viktigt att påpeka: du måste vara drivande för att fixa ett sommarjobb, ingen annan kan göra det åt dig.

      Vet du vilken kommun du bor i? Börja med att söka efter sommarjobb på kommunens hemsida. De är oftast de lättaste att få.

  7. hej! jag är 12 år gammal och jag söker sommarjobb, jag har aldrig haft ett jobb. Tror ni att det finns ett sommarjobb till 12 åringar?

    • Hej Siham,

      du får inte jobba i egentligen mening. Men du kan göra enklare och ofarliga grejer som bär & fruktplockning eller trädgårdsarbete som drivs av familjen. Du får också sälja majblommor och jultidningar.

      Så, ja kanske du kan hitta något, men nej jag tror det är bättre att du väntar några år till innan du söker massa sommarjobb.

  8. Hej!
    Jag heter Theo och är en kille som fyller 15 i år och undrar om ni har några tips och råd vart man kan jobba, vet att det flesta sommarjobben krävs att man ska ha en utbildning eller vara +16 år men undrar om ni har några tips elller råd vart man kan sommarjobba?
    Mvh Theo

    • Hej Theo,

      som 15-åringar får du lov att arbeta upp till 35 timmar i veckan under skollov – så teoretiskt är det inget problem för dig att sommarjobba. Däremot är , precis som du säger, de flesta kommunala sommarjobb avsedda för de som gått ut nian eller går på gymnasiet. Jag tror att ska du få ett sommarjobb i år så är det upp till dig att fixa det. Ut på stan och fråga – i butiker, caféer osv. I värsta fall säger de nej – i bästa fall får du ett sommarjobb. Fundera även på alternativa sätt för dig att tjäna pengar till exempel sätt upp lappar att du hjälper till med trädgårdsarbete, barnpassning etc. Med starkt driv kan du tjäna pengar om du vill!

  9. Hej.

    Är 20 år och ska till sommaren jobba på ett äldreboende. Vad är den rimliga lönen för detta sommarjobb?

    • Hej Kalvin,

      är du utbildad undersköterska har du en minimumlön på 20 474 kronor i månaden. Har du ingen utbildning får du räkna med en lägre lön, skulle gissa på strax över 100 kronor i timmen plus OB-ersättning.

  10. Jag har fått ett sommarjobberbjudande att jobba på ett förråd som godsmottagare samt lagerhanterare och inköpare för lagret (ensam).
    Jag är 26 år har 3 års yrkeserfarenhet inom liknande bransch, universitetsutbildning samt truckkort, SSG, travers, B-körkort vilket var en merit enligt dem.

    Lönen dem erbjöd var 19,300 kr.

    Är detta rätt lön? Känns väldigt lågt med tanke på min ålder, erfarenhet och jobbet i sig.

    • Hej Jonathan,

      jag håller med dig om att lönen känns låg. Svensk Handel har i 2017-års avtal en lägsta lön på 137,31 i timmen, vilket är högre än vad du blivit erbjuden.

  11. Min dotter ska jobba som simlärare i kommunens regi i sommar. Undervisningstiden i bassäng är ungefär en halvtid/dag. Bassängen är utomhus i en uppvärmd bassäng men vid dåligt väder blir det väldigt kallt då man oftast bara är i vattnet med underkroppen. Arbetsgivaren rekommenderar min dotter att skaffa en våtdräkt. Är detta verkligen en kostnad hon ska behöva stå för själv? Är inte detta ’arbetskläder’ som arbetsgivaren ska stå för?

    • Hej Lotta,

      min bedömning är att badkläder såsom baddräkt och torrdräkt inte kan räknas som skyddsutrustning som arbetsgivaren måste tillhandahålla. Det vill säga att arbetstagaren får själv bekosta dessa plagg.

    • Hejsan är 16 år och jobbar som feriejobbare på kommunen och får 55kr i timmen är de inte lite lite? Vad står de i reglerna för sånt?😅

      • Hej Fannie,

        det är väldigt lite. Tyvärr bestämmer kommunen själv hur mycket de vill betala till sommarjobbarna. Beloppen varierar mycket från kommun till kommun, men de flesta ligger mellan 50-100 kr. Tyvärr finns det inga regler kring minilön för kommunala sommarjobb.

    • Hej Sebastian,

      det är väldigt få företag som söker så pass unga människor. Anledningen är att det är hårt reglerat i lagen, så att inte barn ska utnyttjas och barnarbete förekomma. Men du kan till exempel sälja jultidningar och majblommor samt göra enklare trädgårdsarbete.

  12. Hej jag undrar hur mycket ligger på timlönen för 16 åringar i år sommarjobbet 2017? Tack för svaret! Eller beror det på vad man får för jobb & vilken region man tillhör text om det är Sthlm eller Linköping eller är det rättvist med alla löner oavsett vad än du jobbar med och vilken region du är?

    • Hej Linn,

      alla sommarjobb har inte samma lön. Vissa tjänar lite och andra mycket. En normal timlön för en 16-åring ligger på cirka 100 kronor, men det varierar mycket. Jag har hört om löner från 50 kronor upp till 150 kronor.

  13. Hej, jag har skrivit på ett kontrakt som börjar till sommaren. Denna vecka så ringde de och sa att jag ska ta truckkort och att jag skulle göra teoridelen på datorn innan månadens slut (dvs innan mitt kontrakt har börjat gälla). Kommer man eller kan man kräva lön för den tid man lägger på att plugga?

    Tack på förhand
    /Andreas

    • Hej Andreas,

      nej du kan inte räkna med att få lön för att plugga till ett truckkörkort. Jag tycker du ska se på truckkörkortet mer positivt och som en bonus- att du får ett betalt truckkörkort gratis av din arbetsgivare och att du blir mer anställningsbar i framtiden.

    • Hej Viktoria,

      kanske, men väldigt få, då det finns lagar som skyddar barn mot barnarbete. Enklare bärplockning, sälja majblommor och hjälpa familjen hemma är nog det jag kan komma på.

  14. Hej, vår dotter har (troligtvis) fått en sommarjobb i en glasskiosk. Enl ägaren ska hon ”provjobba” två timmar för att se om hon är ok med stressen som kan bli. Det är även sagt att de de har mer öppet vid fint väder = mer jobb. Inget är skrivet ännu, inga löner diskuterade än, det blev rätt snabbt bestämt då vi hörde av en bekant att de var i stort behov av personal.
    Vad kan hon räkna med att få i lön/timme? Självklart ska vi se till att hon får bet även för de provjobbade timmarna. Man har hört om många ungdomar som blir lurade och jag vill bara förhöra mig om vilka rättigheter hon har.

    • Hej Anette,

      det är tyvärr inte ovanligt med gratis provjobb utan lön för ungdomar. Även om det kanske är moraliskt förkastligt, så är det inte olagligt. Kiosker har oftast inte kollektivavtal och är därför fria att sätta vilka löner de vill. Det låter även på dig som det finns risk för ett ”regnavtal”, dvs arbetsgivaren lovar inte ett visst antal timmar, men däremot förväntar sig arbetsgivaren att arbetstagaren att ställa upp så fort det är fint väder.

      Jag hade försökt att förhandla till mig en minimumlön för ett restauranganställd under 18 år (80 kr/h) och försökt få in ett löfte i anställningsavtalet om att din dotter åtminstone får jobba ett visst antal timmar i veckan oavsett väder.

    • Hej Angelika,

      jag misstänker att det är ett kommunalt sommarjobb du har och då styrs lönen av den kommunen du bor i. Lönen för kommunala sommarjobb varierar stort beroende på vilken kommun du bor i.

  15. Hej,
    Jag undrar ungefär hur mycket man bör få i lön om man jobbar på t.ex Hemköp/coop. Som sommarjobb, för det mesta lätta uppgifter som t.ex packa upp varor osv. Vad låter rimligt?

    • Hej Hampus,

      butiker som Hemköp och Coop har kollektivavtal och lägsta lönerna regleras där. Beroende på din ålder, så kan du se minimumlönerna här på sidan ovan under rubriken handel.

  16. Hej! Jag skulle gärna vilja jobba som en telefonförsäljare. Har precis fyllt 15år, och letat överallt för ett telefonförsäljarjobb. Vet du vart jag kan hitta ett?

    • Hej,

      på arbetsförmedlingens hemsida kan du ofta hitta enklare jobb som inte kräver utbildning, såsom telefonförsäljare eller telemarketing.

    • Hej,

      kollektivavtalets minimilön ligger kring 80 kronor för ungdomar under 17 år, så skulle gissa på att din lön hamnar där. Till det kommer semesterersättning och ersättning för obekväm arbetstid (tex kvällar och helger)

    • Handels kollektivavtal reglerar mimumlönen för personer som fyllt 16 år. Då är lönen 81,46 kr/h samt OB. Jag tror du kommer få något liknande.

  17. tjena jag har sommarjobb inom kommunen. jag har nyss fyllt 17 och får bara 50 kr i timmen. finns det något som jag kan göra åt saken?

    • Hej Ruben,

      är sommarjobbet via kommunen så är de med stor sannolikhet en lön som gäller för alla sommarjobbare inom kommunen. Googla om det finns någon ansvarig på kommunen för sommarjobb och hör av dig till den personen för att kolla att lönen verkligen stämmer. Den låter låg, men jag vet att det tyvärr finns ett par kommuner som har mycket låga löner för sommarjobb.

  18. Om jag ansöker för utbetalning för lön utan skatteavdrag eftersom jag tror att jag kommer tjäna mindre än gränsen för det året men senare får annat jobb och tjänar mer än gränsen. Vad ska man göra?

    • Hej Afzaal,

      det är inget problem. Antingen kan du vända dig till Skatteverket och börja betala mer skatt när du upptäcker att du kommer att tjäna mer än du angett eller så kan du låta bli att göra något och vänta till deklerationen nästa år och då får du restskatt (=du blir skyldig att betala in rätt skatt i efterhand). Båda sätten funkar bra, med det första är att föredra så att du inte hamnar i ekonomisk knipa när du ska betala in skatten.

  19. Min som sommarjobbar just och han är 19år, om han tjänar under de här 18739:- under detta år och då ej behöver betala skatt på det, om han skull tjäna mer än detta betalar han skatt på överskjutande belopp eller är det på hela beloppet som skatten räknas?

    • Hej Ulrika,

      för skattefrågor rekommenderar jag dig att vända dig till Skatteverket. Generellt så är det fördelaktigt för din son att komma över 18739 kronor, då avsättning till pensionen överstiger skatten han betalar.

    • Hej Ekram,

      som 13-åring finns det endast ett fåtal lätta jobb som man kan göra. Till exempel reklamutdelning, bärplockning och jultidningar/majblommor.

  20. Hej, jag är 15 år och jobbar på ett café under sommaren som jag även jobbar på under resten av året. Jag tjänar 55kr/h och tycker att det är väldigt lite jämfört med vad andra i min ålder får. En annan på jobbet fyller 16 i år och även hon får 55kr/h och en som fyller 18 får 75kr/h. Är det ok för en arbetsgivare att ge 55kr/h till 15- och 16-åringar?

    • Hej Anonym,

      i Sverige har vi inga minilöner, så arbetsgivare är fria att ge hur låga löner de vill. Däremot tycker jag inte man ska jobba för arbetsgivare som bara betalar 55 kr i timmen. Hitta ett annat jobb eller kräv högre lön!

    • Hej,

      det krävs vårdnadshavaren samtycke när man tar en anställning och är under 18 år. Samtycke kan vara tyst, skriftligt eller muntligt. Så ja, du måste höra med dina föräldrar att du får lov att ta ett sommarjobb. I vissa fall kräver arbetsgivaren att få ett skriftligt samtycke från föräldrarna, i vissa fall nöjer de sig med om du säger att dina föräldrar är OK med att du jobbar.

  21. bror vart kan jag hitta sommarjobb snabbt och enkelt för mig som fyller 15 i början av juni som aldrig har haft sommar jobb och vet att de finns jobb inom komunnen men lönen ligger på 5.000 kronor och jag tycker det är lite. kan jag gå till arbetsförmedlingen och få hjälp

    • Hej Ali,

      jag tror det är svårt att få så mycket mer lön utan erfarenhet när du är 15 år. Tänk på att de flesta sommarjobb genom kommunen inte varar mer än 2-3 veckor, så 5000 kronor behöver inte vara så dåligt betalt.

    • Hej Linda,

      de flesta kommunla sommarjobb riktar sig mot lite äldre ungdomar. Men, vi känner till flera andra fjortonåringar som har sommarjobbat. De flesta har då fixar sina sommarjobb själva. Kolla annonser och fråga på olika ställen där du skulle vilja jobba (kiosker, caféer osv). Till slut hittar du nog ett ställe som behöver lite extra hjälp under sommaren.

  22. På min kommuns hemsida står det ”ska ha fyllt 16 år” under feriearbetesinlägget. Betyder det att jag ska ha fyllt 16 eller räcker det att jag fyller 16 samma år? Har hört olika.

    • Hej Herman,

      jag förstår att du blir förvirrad av informationen på Boden kommuns hemsida. På en sida står det ”ska ha fyllt 16 år” och på en annan sida står det att man ska ”fylla minst 16 år” – högst oklart vad de menar. Tittar jag på beskrivningen av sommarjobben så tror jag att det räcker att du fyller 16 år någon gång under året och att du har gått ut grundskolan. Anledningen är att tittar man på arbetsmiljölagen så är det året man fyller 16 år och att det är under skollov man jobbar som är det viktigaste! Så sök på!

  23. Hur många sommarjobb är det okej att söka. Kan man söka flera för att vara på den säkra sidan kring att få jobb och hur gör man då om man först får ett ja från ett av de ställen som är ens mindre favoriter och senare ett ja från det man helst vill ha??

    • Hej Elin,

      man kan absolut söka flera sommarjobb, eftersom det är så många som söker så är risken stor att man inte får jobbet om man bara söker ett jobb. Det är ett vanligt problem som du tar upp – Vad gör man när man blir erbjuden ett riktigt bra jobb när man redan har tackat ja till ett annat jobb? Det finns två svar på frågan, det ena är rättsligt och det andra är magkänslan. Har du skrivit på ett anställningsavtal så finns det reglerat hur lång uppsägningstid du har osv. Beroende på vad det står där, så kan du sedan tacka ja/tacka nej till det nya jobbet. Det andra är magkänslan, känns det schysst mot personen som du redan tackat ja till att sedan hoppa av? Eller är det rent utav så att du ska tänka på dig själv i första hand? Svår fråga att besvara och det viktigaste är nog att vara så ärlig man kan.

  24. Hej! Sommarjobb hyra ut kajaker. Kan innebära kvälls o helgarbete. Lön, ob tillägg? Blir 19 år i sommar. Har arbetat extra restaurang sista året.

    • Hej Anton,

      det finns inga riktlinjer för vad man ska tjäna när man hyr ut kajaker. Beroende på vart jobbet är (storstad eller ej) och om det är en förening/företag så kan nog arbetsgivaren ge nästan vad som helst i lön. Hade jag varit du hade jag kommit överrens om lönen innan du tackar ja till jobbet. Dessutom om du inte har OB, så är det såklart viktigt att du får skriftligt hur många timmar kvällsarbete/helg det blir, så att det inte blir du som till exempel får stänga stället själv varje kväll klockan 22. En grundlön kring 100 kronor låter rimligt.

  25. Hej!
    Jag är 13 år och jag bara undrar hur många jobb det är vanligast man ansöker till, alltså 1-3 eller 3-6. Om man får jobb på flera ska man tacka nej till några av dom eller kan man jobba på flera?

    • Hej Hilma,

      det varierar hur många jobb man söker. För att söka ett jobb, så krävs det att man är intresserad av det. Hittar man flera jobb som man är intresserad av, tycker jag att man kan söka till alla. Ofta är det många personer som söker samma jobb, så chansen att få det behöver inte vara stor. Därför är det bra att söka flera jobb. När man väl blir erbjuden ett jobb, så får man välja att tacka ja eller tacka nej. När man väl tackat ja till ett jobb, så kan det naturligtvis bli svårt att tacka ja till fler.

  26. Hej!

    Vad bör jag få i lön om jag ska sommarjobba som IT-administratör och går just nu en högskoleutbildning i Kognitionsvetenskap (alltså inriktat mot Data/IT)? Kommer ha gått 2 av 3 år på utbildningen till sommaren.

    • Hej Linnea,

      bra val av utbildning, den kommer att ge dig hög lön i förhållande till utbildningstiden! När det gäller lön för högskoleutbildade finns det oftast inga kollektivavtal som reglerar minimumlöner, utan det är mer upp till var person att förhandla sin egen lön. Marknadslön för någon som jobbar med adminstration på privata företag enligt Unionen är 26000-32000 kronor. Nu tror jag i för sig att lönerna är lite högre på IT-avdelning, men å andra sidan så dras lönen ner lite av din begränsade arbetserfarenhet.

      Kan du få en lön i den regionen vore det såklart bra, samtidigt är det värt att komma ihåg att bygga ditt CV med arbetslivserfarenhet är viktigare än lönen när man fortfarande går på universitetet!

  27. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen och om jag får sommarjobb (tidsbegränsat till 5-6 veckor). Gäller då kollektivavtal fullt ut? T ex Pensioninbetalningar?

    • Hej Sara,

      kollektivavtal brukar ofta ha ett specifikt avsnitt för feriearbetare, extraarbetare – så att arbetsgivaren skulle göra avsättningar för tjänstepension tror jag inte. Däremot dras ju skatt på din lön där ca 18% avsätts till pension.

  28. Hej! Jag fyller 16 år i november, men går ut 9:an den 13 juni. Kommer jag kunna hantera en kassa från och med att jag gått ut grundskolan (den 13 juni) eller från när jag fyller 16 år i november? Med vänlig hälsning, G.

    • Hej,

      ja, det året man fyller 16 får man, så länge arbetsgivaren godkänner det. Det finns flera arbetsgivare som har 18-års gräns, så kolla med din arbetsgivare!

  29. Hej!
    Jag är 19 år och ska jobba hos en glasblåsare i hennes lilla butik. Det verkar inte som hennes företag har något kollektivavtal, vilket oroar mig. Om någon vecka ska vi diskutera lön. Hur mycket tycker ni jag ska kräva som lön? Mina jobbdagar är onsdagar-söndagar. Har jag rätt att kräva ob-ersättning då? Har jag också rätt att kräva semesterersättning? Har man rätt till någon speciell ersättning vid speciella dagar, t.ex. midsommar?

    Tack så mycket på förhand!

    • Hej Maja,

      marjoriteten av Sveriges mindre företag har inte kollektivavtal så det är inget att vara orolig för. Hade jag förhandlat om lönen hade jag haft som mål att få minst lika mycket som enligt handels kollektivavtal för privata butiker. Det ligger på strax över 125 kronor i timmen. Ob-ersättningen i butik brukar se ut enligt följande och byter att man utöver grundlönen får ytterligare preocent extra på lönen: Måndag–fredag 18.15–20.00 50%

      Måndag–fredag efter 20.00 70%

      Lördagar efter 12.00 100%

      Söndagar och helgdagar 100%. Semesterersättning måste din arbetsgivare betala ut enligt lagen, så det finns ingen möjlighet att förhandla bort. Tillägget ligger på cirka 13%.

  30. Hej! Jag ska jobba i sommar och har lite frågor gällande skatt.
    Är det semesterersättningen + lönen som inte får överstiga 19 247 kr om man vill undvika skatt? Eller är detta endast lönen? Om man överstiger denna gränsen (kommer att tjäna ca 20 800 kr) hur mycket skattar man då?
    Tack på förhand!

    • Hej Kajsa,

      vilka bra frågor! Semesterersättning räknas som lön, så svaret är JA på din första fråga. Först, glöm inte att jämka, annars kommer arbetsgivaren dra mycket normal skatt på allt. Hur mycket din skatt blir beror lite på vart du bor, jag uppskattar att din skatt kommer bli cirka 1500 kronor (plus minus någon hundralapp). Det är dock mycket förmånligt att ha en lön som överstiger 19 247 kronor (även om det inte känns så). Det beror på att det görs större avsättningar till din pension än du betalar i skatt när du ligger precis ovanför 19247 kronor. Skatteverket förklarar väldigt tydligt här https://www.skatteverket.se/download/18.b1014b415f3321c0de5cb6/1513086746072/sommar-och-extrajobb-skv430-utgava16.pdf Hör av dig om du undrar över något mer och kör hårt på jobbet i sommar 🙂

    • Hej Mohsen,

      du får sommarjobba var du vill. Kommunerna brukar dock erbjuda ganska många sommarjobb, medans andra sommarjobb får man leta upp själv.

    • Hej Vincent,

      IF Metall har ett 30-tal riksavtal för olika branscher.
      Så svårt för mig att svara på en så generell fråga, utan att veta mer om vad du kommer att jobba med.

  31. Hej!
    Jag ska jobba i en butik i sommaren och det är min första jobb i sverige.
    Jag ska tjänna 30 000 kr och jag undrar hur mycket ska jag bettalla skatt. ska jag bettalla vanligt skatt 30 persent eller finns nåt annat skatt för sommarjobb?
    jag är 18 år.

  32. Hej! Hur fungerar det om man vill sälja enkla saker själv, t.ex nybakt tunnbröd eller en biltvätt. Om man är 17/18 år. Kan man göra det utan att registrera firma? Borde väl gå, eller?

    • Hej Sanna,

      hör dig gärna för med skatteverket. Jag tycker det låter som att syftet är i huvudsak att ge ungdomar en vettig sysselsättning under sommaren och då skulle det kunna fall inom hobbyverksamhet. För mer info så kolla in denna broschyr från Verksamt.

  33. Hej, jag kommer tjäna runt 22 000kr i sommar, vad ska jag göra för att tjäna mest pengar? Vore det att jobba mindre så jag precis slipper att betala skatt eller vad är det sta sättet? Jag har nyss tagit grundskoleexamen alltså är jag 16 år och kommer inte jobba något mer iår än nu på sommaren

    • Hej David,

      en enkel tumregel är att ju mer pengar du får i lön desto bättre för dig! Du kommer att betala skatt, men vid låga löner precis över gränsen för när man börjar betala skatt, så sätts oftast mer pengar av till din pension än vad du betalar i skatt. Det vill säga du tjänar på det och det är bra för dig. Glöm inte att jämka!

  34. Hej! är 17 och fyller 18 om en månad och är inne på mitt fjärde år hos denna teknik verkstad. Får göra allt från att köra cnc maskiner till att monter snökanoner, vad borde jag få för timlön? 17 eller 18 år? och vad ligger obn på tiderna mellan 14:00 – 24:00 och 05:40 till 14:00

    • Hej Albin, så länge du inte har fyllt 18 år har du lön som en 17-åring. När du fyllt 18 år så för du lön som en 18-åring. Det innebär att du kommer få en löneförhöjning under sommarjobbet. Glöm inte påpeka för arbetsgivaren att du fyller år så att de inte missar det! Hur mycket OB du får beror på vilket kollektivavtal som verkstaden har. Jag hade hört mig för hos din arbetsgivare, vilket kollektivavtal de har och hur det ser ut.

  35. Min vän fyllde 15 i dethär året och sommarjobbar hela sommaren, hon jobbar 9 timmar om dagen 5 dagar i veckan, är de olagligt? Och isåfall vad händer med arbetsgivaren?

    • Hej Hanna,

      enligt arbetstidslagen får man inte jobba så mycket nej, däremot kan arbetstiden regleras i kollektivavtalet och då kan det vara ok. Om hon upplever det som ett problem tycker jag att hon ska ta upp det med sin arbetsgivare. Visa till exempel denna broschyren från Arbetsmiljöverket.

  36. Hej, vi har en arbetsgivare som skriver avtal med sina sommarjobbare som jag tycker verkar suspekta. Till exempel har vi en kille 19 år som fått jobb i hans handelsträdgård. Han är från Afghanistan och hade inte läst en speciell kolumn där det stod att han måste arbeta 41 timmar utan lön sedan steg lönen till 10% och höjdes gradvis till 100% av 107kr/tim efter 291 timmar. De är nu några andra som också drabbats.

    • Hej Inger,

      det låter som handelsträdgården utnyttjar situationen, samtidigt har jag svårt att se att det skulle vara olagligt, däremot moraliskt förkastligt. Har det inte framkommit i diskussionerna med arbetsgivaren att det inte var betalt från början? Jag hade försökt ta mig ur det anställningsavtalet snabbast möjligast och eventuellt tagit hjälp av lämpligt fackförbund. Börja i så fall med att ringa Lo Ungs hjälptelefon.

  37. Hej! Jag är 15år och fyller 16 i år. Jag har jobbat med att sälja jordgubbar i sommar och jag undrar vilken lön jag borde ha legat på? När jag skrev anställningsavtalet sa min chef att jag ungefär skulle ligga ungefär på en 16 årings lön, 80-81kr i timmen. Han skulle återkomma med exakt vilken lön jag skulle ha men gjorde det aldrig. För någon dag sedan fick jag mitt lönebesked och där stod det att jag hade 59kr i timmen. Vad ska jag göra? Kan jag klaga eller finns det inget att göra åt? För hade jag vetat att jag skulle tjäna 59kr i timmen skulle jag tagit ett annat jobb jag hade blivit erbjuden där jag skulle tjänat mer.

    • Hej Alexia,

      du ska defintivt ta upp det med din chef! Man ska alltid försöka göra något åt saker man inte är nöjd med, eller när du tycker att chefen sagt en sak men sen blir det något annat. Givetvis är det inte säkert att du får en högre lön. Det ligger på dig att få tag i chefen och ta reda på lönen alternativt ha lönen specificerad på anställningsavtalet. Lycka till och det kommer att kännas bättre när du vågar ta ton och säga till din chef att det inte känns rätt och även om du inte får mer, så har du gjort vad du kunnat och lärt dig en värdefull läxa för framtida anställningar.

  38. Hej!
    Jag heter Isobel och blir 13 i år.
    Nästa år så hade jag tänkt att sommarjobba så jag har några frågor.

    Kan man jobba inom resturang och café om man är 13 år och gör lite enklare saker, som t.ex att bära in läsk och bubbelvatten eller att ha hand om disken?

    Bör jag vara ute i god tid (alltså några månader innan) och fråga om att få jobb, eller räcker det med 2 månaders mellanrum innan start? Om det är ett jobb inom resturang och café som är mindre komplicerat?

    Vad bör jag få i timmlön om jag jobbar inom resturang och café?

    Mvh Isobel.

    • Hej Isobel,

      enligt lagen krävs det att jobbet är ofarligt och att man har handledning största delen av tiden när man är 13 år. Ur en arbetsgivares synvinkel kan det vara en faktor som gör att man föredrar att anställa någon lite äldre.

      Inom restaurang och café anställer man med kort varsel och man har ofta timanställda som kan hoppa in med kort varsel. Lönerna skiljer sig, men enligt kollektivavtalet så ligger minimumlönen på cirka 81 kronor per timme.

  39. 15 år o jobba på restaurang där det serveras alkohol – vad säger reglerna? Får hon bära ut disk trots öl kvar i glaset? Får hon servera öl utan att själv sålt o hällt upp det?

    • Hej Sofi,

      tyvärr har vi inte den juridiska kompentensen att bedöma detta. Föreslår att du kontaktar tillstånsmyndigheten i din kommun alternativt hotell- och restaurangfacket för att få ett korrekt svar.

  40. Hej!
    Har haft ett sommarjobb nu i sommar där jag kommer att tjäna mer än 19 247 kronor (vilket jag inte trodde). Detta innebär alltså att jag kommer att behöva skatta på det jag har tjänat men då undrar jag om jag kommer behöva skatta ungefär 33% eller blir det en annan procentenhet för mig som fortfarande studerar och tjänar så pass lite? Skattar man mindre när man jämkar eller har det bara med kvarskatt att göra?

    • Hej Moa,

      kul att du tjänat mer än du trodde! Har du jämkat så betalar du den skattsatsen som fastslagits där. Har du inte jämkat så kommer arbetsgivaren att dra den skattsats som gäller i kommunenen där du bor (ofta kring 31 %). Tjänar du inga mer pengar under året så kommer du att få tillbaka det du betalt för mycket i skatt, men först nästa år. Vid midsommar brukar skatteåterbäringen komma. Det innebär egentligen bara att man tittar på hur mycket du har betalt i skatt och hur mycket du skulle ha betalt i skatt och sedan betalas skillnaden ut (eller om man betalt för lite måste man betala in).

  41. Hej, jag är 18 år, fyllde 19 nu i oktober. Jag har två st extra jobb, ett som personlig assistent och ett jobb i en smörgåsbutik. Jag har jobbat som personlig assistent sen i maj, och i butiken sen juni. Som personlig assistent hade jag från början inga fasta tider men nu har jag fått mer och ska även ta över en annans tider som vikarie. Vi har vi inte pratat om nån löneförhöjning alls där, och i butiken sa dom när jag blev anställd att lönen skulle höjas när jag fyllde 19,men grejen är att vi har inte pratat något mer om detta på något av jobben. Jag undrar om min lön personlig assistent också höjs när man fyller år? Och sker löneförhöjningen automatiskt eller är det nåt man ska ta upp igen och prata om?

    • Hej Magdalena,

      på större företag med kollektivavtal sker dessa höjningar oftast automatiskt. På mindre företag, så kan det vara att det inte sker automatiskt av flera anledningar. Till exempel att företaget inte har ett kollektivavtal (då behöver de inte höja lönen) eller att de helt enkelt missat att du fyllt år. Naturligtvis ska du ta upp det med företagen i fråga, det skadar aldrig att fråga!

  42. Jag är 24 år. Vill börja sommarjobba medans jag studerar på folkhögskola, men jag har svårt att veta vart jag ska vända mig. Hur gör jag?

    • Hej Matilda,

      sommarjobb annonseras ofta på samma sätt som vanliga jobb. Arbetsförmedlingen, Linkedin, företagets hemsidor är utmärkta ställen att börja titta efter jobb. För mer sommarrelaterade jobb såsom minigolf, serveringar och fik kan man oftast gå dit och be att få tala med ägaren direkt.

  43. Hej. När öppnar ansökan till sommarjobb för gymnasieelever 2019? Hittar det ingen stans och har mailat Volvo 2 gånger men inte fått något svar.

    • Hej,

      det ligger ute sommarjobb för gymnasieelever över 16 år på Volvos hemsida nu. Sista ansökningsdagen är 3 mars.

  44. Hej, jag fyllde 18 år i mars och går ut Gymnasiet i år. Min fråga är om jag får söka sommarjobb för unga genom kommunen i år.

    • Hej,

      kolla på din kommuns hemsida vad som gäller. Troligtvis kan du inte söka sommarjobb för unga, men kommuner anställer oftast massor av äldre sommarjobbare/sommarvikariat till exempel inom vården och äldreomsorgen. Arbetsförmedlingens hemsida eller kommunens hemsida är ett bra ställe att böra leta på.

  45. Hej!

    Har lite funderingar för vår dotters räkning. Hon har fått ”sommarjobb” på ett konditori i Torekov nu till sommaren. Hon fyller 16år i maj. Hon har haft prao på kondis under hösten 2018 & vet därmed lite vad det innebär. De har ställt frågan om hon har möjlighet att komma & provjobba under påsklovet.

    Det vi undrar är vad är rimlig lön, får man utföra alla områden inom verksamheten dvs även kassatjänst vid 16år. Har man rätt att få någon form av betalning under prövotiden. Känns lite surt om man ska jobba gratis under en veckas tid, arbetet är inte på hemorten utan hon kommer att vara inneboende vilket kan innebära lite utgifter.
    Några begränsningar beträffande arbetstiderna på dygnet, arbetstid per vecka?

    Hon har precis fått besked att hon är erbjuden detta jobb & vi har inte kollat om de har något kollektivavtal vilket klar underlättar om så är fallet både beträffande rättigheter & skyldigheter. Tänkte att det kan vara bra att ha lite information att luta sig mot vid första kontakten ifall de försöker ”köra över” en fullständigt.
    Tacksam för svar.

    Hälsningar Kristina

    • Hej Kristina,

      givetvis ska hon få lön även under provperioden, men dubbelkolla med konditoriet så det inte blir några missförstånd.

      Det finns begränsningar på arbetstider, du kan läsa mer om dem här ”Arbetstider vid sommarjobb
      Handels kollektivavtal ger en grundlön på cirka 72 kronor vid 16 år, men det är troligt att de har ett annat kollektivavtal.

      Är hon 16 år är det ok att stå i kassan.

    • Hej,

      det skiljer sig från arbetsgivare till arbetsgivare och kommun till kommun. Så kolla vad som gäller där du bor.

  46. Hej. Om jag fyller 15 i September 2019, kan jag söka sommarjobb då? Finns det sommarjobb som man söker genom kommunen i min ålder.
    Jag går i åk 8 i Alviksskolan

  47. Hej. Jag har fått jobb på en livsmedelsbutik till sommaren men fyller inte 18 förens i september. Skillnaden i timlön är stor, nästan 40 kr. Jag har exakt samma utbildning, erfarenhet och egenskaper som de tidigt födda i min årskull men råkar fylla år under hösten. Jag har räknat ut att sjuttonårslönen skulle ge mig 20 000 kr mindre än artonårslönen under en sommar, vilket känns riktigt surt eftersom det är MYCKET pengar. Varför förändras timlönen dagen man fyller och inte året man fyller? Det blir ju riktigt orättvist? Och tror ni jag har möjlighet att förhandla mig till en artonårslön och hur i sådant fall?

    • Hej Stina,

      när du är under 18 år är dina föräldrar försörjningsskyldiga för dig. När du är över 18 år så är de inte längre det (under förutsättningar att du inte studerar). Och därav är det ganska logiskt att man får mer lön som 18-åring än 17-åring. Arbetsmiljölagarna gör också skillnad på om du är 18 år eller ej. Det innebär att du enligt lagen inte får göra lika mycket som dina vänner som fyllt 18 år och att arbetsgivaren har ett större ansvar för dig och måste handleda dig mer enligt lagen, det innebär högre kostnader för arbetsgivaren.

      Du kan alltid visa framfötterna och göra ett bra arbete och ta upp frågan med arbetsgivaren. Kanske de kan tänka sig att ge dig något extra, men räkna inte med det.

  48. hej jag är 13 år och bor i uppsala jag undrar om jag kan hitta ettvanligt jobb eler ett sommarjobb och jag vill inte jobba med tidningar

    • Hej Sundis,

      som 13-åring finns det inte så många jobb man får lov att göra. Det är endast enklare jobb såsom trädgårdsarbete och dela ut reklam/tidningar som är tillåtet.

  49. hej jag heter lina och är 13 år gammal och vill skaffa sommarjobb för har inget speciellt att göra på sommaren men har sökt till att dela ut reklamer men tror inte jag kommer in vart ska jag söka då

    • Hej Lina,

      när man är 13 år för man enligt lagen bara göra väldigt enkla jobb som att dela ut reklam eller enklare trädgårdsarbete. Det är därför inte så lätt att söka sommarjobb. En bra start är att fråga familj och vänner om de har något du kan hjälpa till med.

  50. Hej jag ska sommarjobba på en nöjespark. Jag är 16 år gammal och undrar vad den normala månads lönen är och tim lönen.

    • Hej Johan,

      en nöjespark har normalt många olika avdelningar där jobben är helt olika och man har oftast därför flera kollektivavtal. Så därför är det svårt att ange någon normal månads- eller timlön.

  51. Hej! Jag sökte sommarjobb den 30 februari och nu står det att min ansökan misslyckades, fastän jag skickade in den. Vad kan det bero på?

    • Hej Zackia,

      har du någon mer information om din ansökan, så kan vi försöka hjälpa dig. Men enklast är oftast om du frågar den kommun eller det företag du ansökte till om varför det står att din ansökan misslyckades.

  52. Hej. Vad gäller när man kommer via sommarjobb att tjäna över 30000 före skatt? Måste man skatta på hela summan eller är de första ca 19500 kronorna skattefria?

  53. Hej. Nästa sommar ska jag söka sommarjobb, jag är student och går på Bygg, IM. Jag vill jobba 4 till 5 veckor och jag vill ha en skattefri lön och jag vill veta hur jag ska söka sommarjobb. Så hur ska jag söka sommarjobb? Jag behöver hjälp med det. Och vilka sommarjobb är det som har löner mellan 18 000 och 19 200 kronor då jag vill komma under den där gränsen för att betala skatt så jag slipper skatteavdraget?

    • Hej Daniel,

      det är förmånligt att tjäna så mycket som möjligt, så fokusera inte på att hamna under ett visst belopp. Hör efter på din skola, det finns säkert någon studie- och yrkesvägledare eller liknande. Annars är arbetsförmedlingen eller företag i branschen ett bra första steg!

  54. Hejsan jag tackade ja till ferie arbete av kommunen men blev sen erbjuden en tjänst som fortsätter efter sommaren på ett annat ställe som jag väldigt gärna vill ha. Kan ja då ringa och säga att jag ej vill ha ferie arbetet

    • Hej,

      ring och hör med kommunen. Troligtvis har de kö av ungdomar som vill ha det jobbet du fick och blir bara glada om du har lyckats fixa ett jobb på egen hand.

  55. Jag undrar hur gammal man måste vara för att klippa gräs med motoriserad klippare utan tillsyn? Behövs någon typ av försäkring när man arbetar för en privatperson och inte ett företag?

    • Hej Fredrik,

      legala frågor rekommenderar jag att ta me en jurist. Jag rekommenderar er att titta på Yepster som sköter lön+försäkringar för ungdomar som jobbar för privatpersoner.

  56. Hej,

    Min dotter på 17 år har sommarjobbat och fick muntlig uppgift om en timpenning på 105:- för att arbeta helger på en restaurang. Hon fick provjobba samma dag som hon var där och blev anställd direkt. Hon hann därför inte lämna in blanketten från Skatteverket. När löneutbetalningen kom hade hon fått 75:-/tim. Det finns inget skriftligt på överenskommelsen om lön. Hur vet hon om arbetsgivaren betalat in skatt? Ska hon deklarera sin inkomst?

    • Hej Ulrika,

      kolla detta svaret från lawline som nästan precis motsvarar din fråga.
      1. Fråga arbetsgivaren om lönespecifikation, där ser du hur mycket skatt som dragits
      2. Kontrolluppgifter för lön borde arbetsgivaren ha skickat in till skatteverket så det borde vara förtryckt i deklerationen

  57. Hej!

    Hur hittar man sommarjobb inom vården i Norge?
    Jag har bara läst en termin på läkarprogrammet, krävs det mer kunskaper för att få ett jobb?

    • Hej Therese,

      En bra startpunkt är nav.no (norska Arbetsförmedlingen). Klicka i rutan för ”ferie” för sommarjobb. Jobb inom äldreomsorg kan du definitivt få utan mer utbildning, gällande usk:a är det mer tveksamt.

  58. Hej Min dotter har fått sommarjobb i affär (kooperativ). Hon är 15 år och ska fylla 16 år i slutet på året. Vad är rimlig lön och hur fungerar OB-tillägg? Kommer även att jobba lite på helgen och borde väl få tillägg då?

  59. Hej!
    Jag är 15 år och har fått jobb på en Ica nära. När jag frågat efter vilken lön jag ska få har chefen svarat att det är enligt avtal och att jag kan se det på handels hemsida. Jag och min mamma kollade och såg att den lägsta lönen var från 16 år 84,66kr/h.
    Idag fick jag min första lönespec och fick då 66kr/h. Stämmer detta? Han har ju hänvisat till hemsidan och där står det inget för 15 år så vi har trott att det var den från 16år som gäller. Är detta rätt?
    Tack för svar!

  60. Hej! Jag är 17 år gammal och jobbar som en Feriearbetare på en kyrkogård denna sommar i Örebro Kommun. Jag får 65kr i timmen, vilket jag tycker är väldigt lite. Ska jag få så lite? Vad säger lagen om hur mycket jag egentligen ska få?

    • Hej Albin,

      det finns inga lagar om hur mycket lön man ska få. Är det ett kommunalt sommarjobb så bestämmer politikerna lönen för de kommunala sommarjobben. För Örebro kommun 2020 är lönen 65 kronor och syftet är främst att ge ungdomar arbetslivserfarenhet och möjligheten att knyta kontakter (så att du eventuellt kan få ett extrajobb med bättre betalt)

  61. Hej
    Jag är en tjej som undrar om jag ska jobba 6h varje dag men man jobbar 4h varje dag för att man inte har något att göra på simskolan. Har man ändå rätt att få hela utbetalningen som man ska få om man jobbar 6h? Sen så fyller jag 17 om två veckor och undrar om man kan få samma lön som 17 åringar och inte som 16 åringar?

    • Hej Emilia,

      det är svårt att besvara din fråga utifrån de uppgifter du angett. Det beror på anställningsform och om du accepterat schemat.
      För arbetstid utförd när du är 16 får du lön enligt en 16-åring och när du fyllt 17 år får du, för den arbetstid du jobbar då, betalt enligt en 17-åring.

  62. Hej, Jag har nyss sommarjobbat 3 veckor i sträck. Jag räknade ut att min timlön sammanlagt skulle bli ca 6500 men istället så står det inkommande lön 25000. Vad ska jag göra?

    • Hej Elias,

      har du fått någon lönespecifikation? Där brukar oftast finnas kontaktuppgifter så du kan kontakta de som betalad ut lönen. Eller så kan du fråga kommunen/företaget där du jobbat.

  63. Jag funderar på att som privatperson tim-anställa en 16-åring till att laga mat till min familj i vårt kök?
    Vad innebär det för skyldigheter för mig?
    Tex. får personen rätt till sjuklön?
    Måste jag ha en olycksfallsförsäkring för personen?
    Annat?

    Vad för arbetsgivaravgift behöver jag betala?
    Är det jag som betalar pensionsavsättningen? Om så hur mycket?
    Är det något annat som jag behöver betala (förutom lönen)?

    • Hej,

      enklast är att använda någon av de tjänster som finns för detta. Tex Yepster.com är ett utmärkt svenskt exempel! De tar hand om hela ansvarsbiten kring skatt, pension, löneutbetalningar, försäkring etc.

  64. Hej,
    Min dotter har fått sommarjobb på Ica Maxi och ska stå i glassbussen utanför i 4 timmarsskift hela sommarlovet. Vilken lön bör hon ha som lägst. Har hon rätt till OB-tillägg lördagar och söndagar?

    • Hej Viktoria,

      under förutsättningar att hon är anställd av Ica Maxi och täcks av handelsavtalet så får hon lön och OB-tillägg enligt avtalet. Lönen beror på hennes ålder, du kan se mer här:”Löner för sommarjobb”. OB-tillägg enligt handels avtal för privat butiker är 100 % av lönen (dvs dubbel lön) på lördagar efter 12.00 och hela söndagar/helgdagar.

  65. Hej!
    Jag har fått ett sommarjobb där jag ska få komma med förslag på lön. De vill att jag tittar upp vad jag tjänat på mina tidigare jobb och sedan lägga på lite. Jag har haft olika jobb där jag tjänat ungefär 109, 119, 129, 132 kr/timme. Vad är rimligt att begära? Är 139 -144 kr/timme rimligt? Jag vill inte begära för högt men inte heller för lågt….

    • Begär hellre för högt än för lågt. Du vet ju aldrig vad din arbetsgivare är beredd att betala.

      Ha gärna argument för varför du bör få den lönen.

      Slutligen var beredd att kompromissa.

  66. Hej!

    Jag har haft ett jobb (säsongsanställd på sommaren) med en viss lön två år i rad. Detta året (tredje i rad) söker jag samma tjänst och tackar ja, i tron om att jobbet erbjuder samma lön som tidigare år. Inget speciellt står i ansökan och chefen säger inget om någon förändring. Jag tackade ja till jobbet i februari, och i mars får jag ett Mail om att det är ” lite förändringar i anställningsvillkoren, det är månadslön och förändringar i traktamente. Du kommer att få mer information om detta snarast”. I juni får vi sen info om det nya avtalet och får veta att vår totala inkomst kan minska med hela 20.000kr under de sju veckorna vi jobbar (beroende på vilket område man jobbar på och hur långt hemifrån det är). Får de lov att göra så eller strider det mot någon regel eller lag? Tack för hjälpen!

    • Hej Beata,

      det låter som att arbetsgivaren agerat omoraliskt, men troligtvis inte olagligt.

      Om det är rätt eller fel avtal eller exakt vad som har skett är svårt att veta utifrån din information. Jag rekommenderar dig att kolla upp vilket avtal ni haft tidigare och vilket ni har nu.

  67. Hej!
    Är 18 och tjänar 110kr i timmen på en restaurang. Jag har räknat ihop den sammanlagda lönen för veckorna jag jobbar i sommar och den hamnar lite under 18 000 kr. Alltså kommer det inte att skattas på dessa pengarna. Men hur blir det om jag tex jobbar två veckor på jullovet i år och kommer över gränsen? Ska jag betala tillbaka procenten över hela året då? Eller hur fungerar det? Känner mig förvirrad eftersom jag inte vill betala tillbaka flera tusen i slutet av året eftersom jag vill spara allt från sommaren. Hittar inte något bra svar nånstans. Tack

    • Hej Anonym,

      glöm inte att du måste jämka annars kommer skatt dras på allt. När du jämkar anger du hur mycket du tror att du kommer tjäna under året och skatt som motsvarar det dras då. Skulle det bli för lite eller för mycket skatt så få korrigeras det nästa år när du deklarerar och får pengar tillbaka eller får betala in mer skatt.

  68. Hej!

    Jag är en tjej som är 17 år gammal. Jag sommarjobbar på en mataffär och personalen skickar mig på tunga arbeten hela tiden (antagligen för att de själva inte orkar). Jag har till exempel räknat ut att lyfta/rubba en tung mjölkbutik väger ca. 75 kg. Jag själv väger 55 kg och är 157 cm lång. Jag har fått lyfta ostlådor som väger ca. 30 kg ovanför axellängd (även ibland över huvudhöjd) och jag får så fruktansvärt ont i ryggen. Ibland är det så illa att jag får ont av att bara gå och sitta ned. Jag har försökt prata med någon på min arbetsplats om detta. Men då blev jag tagen som svag och att jag måste lyfta med benen.

    Jag kanske bara är svag och inte borde fått det här jobbet, men min fråga är ändå om jag verkligen får lyfta så här tungt? Och hur tungt får en sommarjobbare lyfta, om det finns en sådan regel?

    Hälsningar Hanna!

    • Hej Hanna,

      vad jag vet finns det inga riktlinjer för exakt hur tunga lyft som sommarjobbare får göra. Däremot ska det när du är minderårig vara en handledare första tiden som visar hur man ska göra och tar hänsyn till risker. Tunga manuella lyft över 25 kg ska normalt inte få förekomma överhuvudtaget på en arbetsplats enligt Arbetsmiljöverket. Stå på dig alternativt vänd dig till Handels fackförbund för mer branschspecifik rådgivning.

  69. Hej!
    Jag är 14 år gammal!
    Jag undrar om man kan sommarjobba även om man inte har ett bank kort, kan man eller behöver man skaffa ett?

  70. Hej,
    Jag är mamma till en tjej som ska ut på sitt första sommarjobb som kommer vara i restaurang.
    Hon är 15 år men fyller 16 i juli 2022.
    Min fråga är vilka arbetstider hon får jobba.
    Hon har fått veta att hon kommer få jobba till 20,00 när hon är 15 år och till kl 24,00 när hon har fyllt 16.
    Stämmer det verkligen?
    Vad kan hon tänka sig för lön?

    • Hej Jennie,

      det året hon fyller 16 år så får hon jobba 8 timmar per dag (vid behov mer, men då högst 40 timmar per vecka). Hon får inte lov att jobba mellan 00.00-05.00 – så tiderna ser helt ok ut. Du hittar mer information här: ”Regler om arbetstid vid sommarjobb” och läs gärna Arbetsmiljöverkets broschyr som vi länkar där om arbetstider för ungdomar.

  71. Hej!
    Jag har nu sommarjobbat från 13 juni och sista dagen är 8 juli. Alltså en halv månad i juni och 1 vecka i juli.

    När är det troligast att jag får lön?

    • Hej Bahar,

      bäst är det om du hör efter med din arbetsgivare om när du kan förvänta dig att få lön.

      Men, det är väldigt vanligt att man får betalt månaden efter den 25:e. Dvs timmarna du jobbade i juni får du då utbetalt med lönen den 25:e juli.

  72. Jag är 15 år och har fått ett sommarjobb på en vägkrog (rasta gruppen).
    Jag var först lovad ett antal arbetspass som arbetsgivaren sedan har ändrat sänkt 10 veckor innan.
    Nu har ytterligare ett pass tagits bort tre veckor före arbetspasset.
    Har arbetsgivaren rätt att ta bort pass som de har lovat och med hur kort varsel i så fall?
    MVH Sommarjobbaren

    • Hej Tyra,

      enligt arbetstidslagen (ATL) ska ändringar i schemat meddelas minst två veckor i förväg. Men det finns en rad undantag när det kan göra ännu senare (beror på verksamheten). Bäst är att kolla vad kollektivavtalet säger om ALT.

  73. Hej!
    Jag är 17 år gammal och sommarjobbar på ett hunddagis och vi skulle vara två personer som jobbar där men hon vara varit ”sjuk” nästan hela perioden, nu känns det som jag jobbar mycket mer än vad jag borde och personalen jobbar inte heller så mycket själva så vissa dagar gör jag typ 60% av allt jobb där och det känns som jag borde få betalt mer eller en kompensation av nån sort. Nu så är det bara några dagar kvar finns det något jag kan göra?

    • Hej Alex,

      känns arbetsfördelningen orättvist eller som om du inte hinner med dina uppgifter så är det viktigt att prata med din närmaste chef om det. Förhoppningsvis gör de något åt saken. Det är inte vanligt att man får mer betalt i efterhand, men att ta upp situationen tycker jag att du ska göra!

  74. Hej!
    Jag hade börjat jobba när jag va 17 år gammal och fyllde 18 medans jag jobbade. Bör timlönen höjas? Eller ska prata med chefen eller är det automatiskt.

    • Om du började jobba när du var 17 år och har fyllt 18 medan du fortfarande jobbar, kan det vara en god idé att prata med din chef eller personalavdelningen för att ta reda på om din timlön kommer att höjas automatiskt. Om inte, kan du diskutera möjligheten till en löneförhöjning med din chef och betona din erfarenhet och prestationer som skäl för en eventuell ökning.

  75. Hej!
    Jag vill vara anonym.
    Jag har sökt sommarjobb där jag tidigare sommarjobbat.
    Men i år fick jag inget sommarjobb, med motiveringen:
    ”Tyvärr har jag inget jobb till dig i år, då vi har många anställda med barn som vill ha jobb samt att vi har valt att ge några nya chansen.”
    Är det helt okej att bara säga så, att de anställdas barn ska ha jobben?
    Får det verkligen gå till så?
    Tacksam för svar.

    • Hej Anonym,

      det är ganska vanligt att företag i Sverige prioriterar anställdas barn för sommarjobb. Det är lagligt.

      Ge inte upp, det finns fler företag och sommarjobb att söka!

  76. Hej!
    Finns det något annat sommarjobb som inte är att dela ut reklam, för 14 åringar?

    Själv fyller jag 15 efter sommaren. Det innebär väl att jag inte kan arbete som 15 åring?

    • Hej Selma,

      det stämmer att du räknas som 14 år i sommar. Men visst kan det finnas spännande sommarjobb ändå. Lagen är dock strikt att du bara får göra ofarliga jobb och ha relativt mycket tillsyn/handledning. Därför väljer många att anställa äldre personer. Prova att hitta sommarjobb i Facebookgrupper, Arbetsförmedlingens hemsida och genom att söka upp företag själv och fråga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*